
 
 

 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  2 

 

 

 

 

 

SADRŽAJ 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ....................................................................................................................... 3 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ........................................................ 10 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA .............................................................. 15 

 

IV  MONITORING RADA NADLEŽNIH TELA, ORGANA I  ORGANIZACIJA ................................... 15 

REGULATORNA TELA .......................................................................................................................... 15 

SAMOREGULATORNO TELO .............................................................................................................. 17 

 

V PROCES PRIVATIZACIJE ..................................................................................................................... 18 

 

VI ZAKLJUČAK ............................................................................................................................................. 18 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

1.  Napadi, pretnje i pritisci 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi zabeležen je veliki broj posrednih i neposrednih pritisaka na 

novinare i medije, od kojih neki potiču i od nadležnh državnih organa; između ostalog se čak postavilo i 

pitanje definisanja novinara u kontekstu obelodanjivanja izvora informacije. 

 

1.1.  Komunalna policija protiv Istinomera i Krika  

 

U nepunih mesec dana Komunalna policija se našla čak dva puta u fokusu pažnje zbog neprimerenog 

odnosa prema novinarima, i to tako što je najpre krajem septembra 2015. godine, postupajući po 

anonimnoj prijavi, udaljila ekipu Istinomera sa savskog šetališta, da bi potom, nepunih mesec dana 

kasnije, ekipi Mreže za istraživanje kriminala i korupcije - Krik oduzela opremu kojom su snimali pokušaj 

novinara te mreže da dobije izjavu od gradonačelnika Beograda Siniše Malog. 

 

Ekipa Istinomera je na savskom šetalištu, u neposrednoj blizini ugostiteljskog objekta „Savanova”, 

pokušavala da snimi intervju sa aktivistom pokreta „Ne davimo Beograd” Dobricom Veselinovićem. 

Najpre se pojavilo dvoje komunalnih policajaca koji su tražili da se novinari na neki način legitimišu, a 

potom je došlo još nekoliko njihovih kolega koji su tražili od svih prisutnih da pokažu lične karte, a zatim 

i zahtevali da se udalje sa tog mesta budući da se nalaze u zoni u kojoj se izvode radovi. Novinari 

Istinomera su tvrdili da su snimali na samom šetalištu, da nije bilo nikakve oznake da se na tom mestu 

izvode građevinski radovi, a da se pri tom i veliki broj građana tu šetao. U saopštenju Komunalne policije 

povodom incidenta, navodi se da su komunalni policajci postupali po prijavi koja se odnosila na izvođenje 

građevinskih radova, rasut građevinski materijal i prljanje šetališta, na prostoru na kome se izvode 

građevinski radovi, i da su tom prilikom uočili više lica bez zaštitne opreme, koja su se predstavila kao 

novinari, kao i da je tim licima predočen razlog dolaska na lice mesta i izdato im usmeno naređenje da 

napuste gradilište, kako zbog lične bezbednosti, tako i zbog ometanja radova koji su bili u toku. Dalje su 

naveli da su se na izdato naređenje zatečena lica oglušila, zbog čega im je zatražena lična karta kako bi se 

proverio njihov identitet. Na kraju su istakli i da je protiv dva lica, koja su odbila da komunalnim 

policajcima stave na uvid svoja lična dokumenta, podneta i prekršajna prijava, a zbog toga što su ovakvim 

odbijanjem ometali, odnosno sprečavali komunalne policajce u obavljanju svojih poslova, što je prekršaj po 

Zakonu o komunalnoj policiji.  

 

Na snimku Istinomera, koji je objavljen na kanalu YouTube, snimljena je cela konverzacija sa komunalnim 

policajcima. Osnovna teza uniformisanih lica je bila to da je novinarska ekipa ušla neovlašćeno u zonu 

gradilišta, gde je ulaz zabranjen. S druge strane, ekipa Istinomera i njihov sagovornik su tvrdili da 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  4 

 

gradilište nigde nije označeno kao takvo, a da im je, neposredno pre dolaska komunalnih policajaca, 

prišao čovek koji im je rekao da treba da se pomere sa tog mesta jer je u pitanju „privatni posed”. Pored 

toga, na snimku se vidi i da su tuda prolazili i građani, i radnici za zaštitnim šlemovima. Rasprava sa dvoje 

policajaca je trajala neko vreme, a onda se pojavilo još policajaca, a među njima i Srđan Ilić koji je čak 

prišao kamermanu, uhvatio kameru za stalak, nakrenuo je na stranu i rekao: „Pašće vam kamera, ovde je 

gradilište, nestabilno je”. Iz celokupnog ponašanja tog policajca, koji je neposredno pre obraćanja 

kamermanu vikao, ova naizgled „brižna” izjava mogla je da bude protumačena i kao pretnja.  

 

Novinarima Krika su lica u pratnji gradonačelnika Beograda Siniše Malog oduzela fotoaparat i mobilni 

telefon, na kojima su bili snimci pokušaja da se dobije izjava od gradonačelnika u vezi sa navodima ove 

mreže o njegovom vlasništvu nad nekretninama u Bugarskoj. Kasnije se ispostavilo da su među licima u 

pratnji bili načelnik Komunalne policije Nikola Ristić i njegov zamenik Darko Vujisić. Mreža Krik tvrdi da 

su upravo oni učestvovali u oduzimanju opreme i brisanju snimaka. Povodom ovog incidenta, 

gradonačelnik Beograda se izvinio novinarima Krika zbog incidenta s Komunalnom policijom, ali je od 

njih istovremeno zatražio izvinjenje zbog „prljave kampanje koju nekoliko dana vode protiv njega”. 

Naveo je i to da oštro osuđuje svaki napad na medije i slobodu govora, kao i to da nije adekvatno da mu 

novinari prilaze s leđa i prekidaju sastanak sa izvođačem radova „Beograda na vodi”. 

 

Za oba slučaja zajednički element je to da je Komunalna policija (odnosno njeni pripadnici) nastupila 

protiv novinara, uskraćujući im pravo da naprave prilog na mestu koje su oni odabrali, u prvom, odnosno 

oduzimajući im opremu za rad i brišući snimke, u drugom slučaju.  

 

Delatnost Komunalne policije je, kao što joj i ime kaže, vezana za komunalna pitanja. Bezbednost ljudi na 

gradilištu bi i mogao da bude njihov posao, ali u konkretnom slučaju je evidentno da novinari nisu ni 

ometali rad radnika, niti su mogli da znaju da se radi o „zoni građenja”, s obzirom na to da to nije bilo 

nigde označeno, niti im je iko od ovlašćenih lica tog navodnog gradilišta na to ukazao. Objašnjenje 

Komunalne policije je pokušaj da se stvar prevede na teren kršenja komunalnih propisa, i da se sakrije 

činjenica da su, po svemu sudeći, novinari i njihov sagovornik neosnovano udaljeni sa savskog šetališta, i 

da im je uskraćeno da obavljaju svoj posao (snime prilog). Povodom ovog slučaja upućena je pritužba na 

rad Komunalne policije, koja je odbačena kao neosnovana, a takođe je upućena i predstavka Zaštitniku 

građana.   

 

U drugom slučaju nema nikakvog opravdanja da se oduzima oprema za rad, bez obzira na to da li se radi 

o predstavnicima državnog organa ili o privatnim licima (privatnom obezbeđenju). Učešće najviših 

čelnika Komunalne policije je samo otežavajuća okolnost. Naime, sa aspekta zaštite prava na slobodu 

izražavanja, potpuno je nebitno da li cenzura, kao sprečavanje plasiranja informacija (u ovom slučaju 

snimaka), potiče od privatnih lica ili državnih organa, s tim što je još opasnija kad potiče od države, jer je 

ona dužna ne samo da se uzdrži od akata cenzure nego i da stvara povoljne uslove da se sloboda 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  5 

 

izražavanja nesmetano ostvaruje, naročito kada se radi o temama od interesa za javnost, kao što je 

pitanje imovine funkcionera, odnosno njeno poreklo. U tom smislu, novinari nisu dužni da se izvinjavaju 

funkcionerima, a slobodni su da izveštavaju, pa čak i da trče za gradonačelnikom ako nema drugog načina 

da se dopre do njega. Naravno, i nosioci javne vlasti imaju pravo na privatnost i zaštitu dostojanstva, ali 

se ta zaštita ostvaruje u za to predviđenom postupku, pred sudom ili putem mehanizama samoregulacije. 

Nije na odmet podsetiti da javnost ima pravo da bude informisana o pitanjima koja su za nju od značaja, a 

taj princip je uzdignut i u rang ustavne kategorije budući da član 51. Ustava (koji i nosi naslov Pravo na 

obaveštenost) propisuje da svako ima pravo da istinito, potpuno i blagovremeno bude obaveštavan o 

pitanjima od javnog značaja, kao i da su sredstva javnog obaveštavanja dužna da to pravo poštuju. 

Treba se osvrnuti i na to da je pravo na privatnost javnih funkcionera značajno ograničeno u odnosu na 

privatnost „običnih građana”, budući da, zbog prirode njihove funkcije, interes javnosti da zna preteže 

kao vrednost u odnosu na privatnost. Takođe, predstavnici vlasti koji su pod kritikom medija ili novinara 

veoma često i olako potežu za rečima kao što su „prljava kampanja“, koje možda mogu da koriste kada 

se obraćaju političkim oponentima u predizbornoj kampanji, ali nikako kada komuniciraju sa medijima. 

Funkcija medija je da kritikuju i postavljaju neugodna pitanja, ili, kako je Evropski sud za ljudska prava 

naveo u presudi u čuvenom slučaju Lingens protiv Austrije iz 1986. godine: „…Granice dopuštene kritike 

šire su kada je u pitanju vlada nego privatno lice, ili pak političar. U demokratskom sistemu, delovanje ili 

propusti vlade moraju biti predmet detaljnog ispitivanja ne samo zakonodavnih i sudskih vlasti nego i 

štampe i javnog mnjenja”. Dakle, mediji i novinari imaju pravo i obavezu prema javnosti da postavljaju 

pitanja, a ako nisu u mogućnosti da dođu do javnog funkcionera koji ih ignoriše, potpuno je legitimno čak 

i da mu „prilaze sa leđa” i postavljaju pitanja, posebno ako je u to vreme na poslu.  

      

1.2.  Zaštita izvora informacija u slučaju „Teleprompter” 

 

Danilo Redžepović, urednik informativnog portala Teleprompter, čak dva puta tokom oktobra 2015. 

godine je saslušavan u policiji. Povod je bilo objavljivanje transkripata prisluškivanog telefonskog 

razgovora između Bojana Pajtića, predsednika Pokrajinske vlade i predsednika opozicione DS, i Lidije 

Udovički, sestre ministarke za državnu upravu, a oko navodnog slučaja korupcije u Elektromrežama 

Srbije. U objavljenom razgovoru između ostalog je pomenuto da je direktor Elektromreže Srbije Nikola 

Petrović tražio „reket” od dva miliona evra od kompanije u kojoj je pomenuta Lidija Udovički radila, a sve 

da bi tu kompaniju priključili na mrežu EMS-a.   

 

Po navodima Redžepovića, policija, a potom i tužilac za visokotehnološki kriminal, nekoliko puta su od 

njega zahtevali da im otkrije od koga je dobio sporni transkript, što on nije želeo da učini, pozivajući se na 

zaštitu novinarskog izvora. Na sajtu teleprompter.rs objavljen je članak u kom Redžepović detaljno 

opisuje svoje iskustvo u policiji sa drugog saslušanja, navodeći između ostalog to da je javni tužilac 

pokušao da „ospori činjenicu da je teleprompter.rs medij”, jer nije upisan u Registar medija koji vodi 

Agencija za privredne registre, a zatim i to da su inspektori i tužilac pokušali da ospore i činjenicu da je 

Redžepović novinar, pitajući ga da li može da dokaže da je novinar. Redžepović im je odgovorio da se 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  6 

 

novinarstvom bavi duže od 6 godina i da se lično smatra novinarom, kao i da smatra da registracija 

medija nije obavezna. Na kraju su istražni organi konstatovali da nije novinar, jer Teleprompter nije 

medij, a da on (Redžepović) nije pri tom ni član novinarskog udruženja. Celo ispitivanje je bilo u 

kontekstu davanja odgovora na pitanje da li je i u ovom slučaju moguće zaštititi izvor informacije 

pozivanjem na odredbe Zakona o javnom informisanju i medijima, odnosno da li su istražni organi 

ovlašćeni da to traže od urednika Telepromptera i da li je on dužan da im to omogući. 

 

Član 1. Zakona o javnom informisanju i medijima (ZJIM) navodi da se javno informisanje ostvaruje preko 

medija. Član 30. stav 2. ZJIM propisuje da mediji, u smislu zakona nisu: platforme, poput internet foruma, 

društvenih mreža i drugih platformi koje omogućavaju slobodnu razmenu informacija, ideja i mišljenja 

njenih članova, niti bilo koja druga samostalna elektronska publikacija, poput blogova, veb-prezentacija i 

sličnih elektronskih prezentacija, osim ako nisu registrovane u Registru medija. Upis u Registar medija 

nije obavezan, a ZJIM uređuje samo posledice neupisivanja, te propisuje da izdavač medija koji nije 

upisan u Registar ne može da učestvuje na konkursima za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog 

informisanja (uključujući i pojedinačna davanja), a javni entiteti (Republika, Pokrajina, lokalna 

samouprava, ustanove, javna preduzeća i drugi subjekti koji su u javnoj svojini ili se finansiraju iz javnih 

prihoda) ne mogu da se oglašavaju na takvim medijima. S druge strane, član 52. propisuje da novinar nije 

dužan da otkrije izvor informacije, osim podataka koji se odnose na krivično delo, odnosno učinioca 

krivičnog dela za koje je kao kazna propisan zatvor u trajanju od najmanje pet godina, ako se podaci za to 

krivično delo ne mogu pribaviti na drugi način. Na kraju, član 53. ZJIM propisuje da novinari mogu 

slobodno osnivati svoja udruženja, u skladu sa zakonom kojim se uređuju udruženja.  

 

Teleprompter, kao internet portal koji odgovara zakonskom terminu „samostalno elektronsko izdanje”, 

iako oponaša strukturu medija, nije medij, jer je shodno članu 30. ZJIM, neophodna registracija da bi 

postao medij sa svim pravima i obavezama koje iz tog statusa proizilaze. S druge strane, ne postoji 

zakonska definicija novinara, niti je definiše samoregulacija (Kodeks novinara), tako da bi načelno svako 

ko obavlja funkciju informisanja od značaja za javnost (što je širi pojam od javnog informisanja koje se po 

zakonu vrši samo putem medija) mogao da bude novinar, a odredbe koje se odnose na novinarsku tajnu, 

primenjuju se na novinara, a ne na medij. U tom smislu, to da li je Teleprompter medij ili ne, u smislu 

ZJIM, uopšte nije od značaja za zaštitu novinarskog izvora. Naime, citirane odredbe člana 52. štite 

novinara kao kreatora informacije, a ne kanal preko kojeg se ta informacija plasira. Takođe, članstvo u 

novinarskim udruženjima apsolutno ne može da bude relevantno kao odrednica da li je neko novinar ili 

ne, budući da sloboda udruživanja, kao ustavno pravo, podrazumeva kako slobodu da se bude član 

udruženja, tako i slobodu da se ostane izvan svakog udruženja (člna 55. Ustava). Dakle, novinara ne 

određuje ni zakon, ni struka, ni članstvo u određenom udruženju, nego isključivo sadržaj njegove 

aktivnosti, odnosno to da li njegovi tekstovi imaju karakter novinarskog teksta sa aspekta poimanja 

struke. Pri tom, kvalitet teksta nije relevantan za određivanje teksta kao novinarskog.  

 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  7 

 

Imajući sve u vidu, ako nisu ispunjeni zakonski uslovi (odnosno, ako novinarska tajna ne sadrži podatke 

koji se odnose na krivično delo, odnosno učinioca krivičnog dela za koje je kao kazna propisan zatvor u 

trajanju od najmanje pet godina, i ako se podaci za to krivično delo ne mogu pribaviti na drugi način osim 

otkrivanjem izvora informacija), ni Redžepović nije dužan da otkrije svoj izvor, a „forsiranje” istražnih 

organa da to uradi jer „nije novinar”, predstavlja neovlašćeno zadiranje u prava novinara, odnosno 

neprimereni pritisak.            

  

1.3.  Slučaj smene urednika u mediju „Mađar so” (Magyar Szo) 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi Ferenc Kontra, bivši urednik kulturne rubrike „Vidikovac” u 

dnevnom listu Mađar So (mađ. Magyar Szo) koji informiše na jeziku mađarske nacionalne manjine, 

optužio je glavnu urednicu tog lista Martu Varju da ga je sa pozicije urednika smenila zbog objavljivanja 

negativne kritike romana „Cenzura”, autorke Ildiko Lovaš, koja je članica Nacionalnog saveta mađarske 

nacionalne manjine, i po rečima Kontre i „životna saputnica” predsednika Saveza vojvođanskih Mađara 

Ištvana Pastora. Kontra je rekao da je najpre zamoljen da „dobrovoljno” da ostavku, da bi, nakon što je 

odbio da to učini, bio smenjen.  

 

„Mađar So” je dnevni list čiji je izdavač Privredno društvo DOO za novinsko-izdavačku delatnost Magyar 

Szo Lapkiado KFT, Novi Sad, a čiji je jedini član (osnivač) sa 100 % kapitala upravo Nacionalni savet 

mađarske nacionalne manjine.  

 

Član 16. stav 1. tačka 3 Zakona o javnom informisanju i medijima između ostalog propisuje da Republika 

Srbija ostvaruje javni interes u oblasti javnog informisanja i putem omogućavanja nacionalnim savetima 

nacionalnih manjina da osnivaju ustanove i privredna društva radi ostvarivanja prava na javno 

informisanje na jeziku nacionalne manjine, odnosno fondacije radi ostvarivanja opštekorisnog cilja 

unapređenja javnog informisanja na jeziku nacionalne manjine, u skladu sa zakonom. Dalje, stav 2. istog 

člana navodi da Akt o osnivanju privrednog društva koje je izdavač ovakvog medija uređuje način izbora i 

imenovanja organa upravljanja, a kada je privredno društvo izdavač medija, i odgovornog urednika 

medija, na način koji obezbeđuje punu uređivačku nazavisnost medija, a stav 3 - da dve trećine članova 

organa upravljanja privrednog društva izdavača medija čine nezavisni članovi. Na kraju, član 4. ZJIM 

propisuje da je javno informisanje slobodno i ne podleže cenzuri (stav 1.), da se ne sme ugrožavati 

slobodan protok informacija putem medija, kao ni uređivačka autonomija medija, a naročito vršenjem 

pritiska, pretnjom, odnosno ucenom urednika, novinara ili izvora informacija (stav 3.), kao i da se 

sloboda javnog informisanja ne sme povređivati zloupotrebom službenog položaja i javnih ovlašćenja, 

svojinskih i drugih prava… (stav 5.). 

 

Imajući u vidu sve ove odredbe Zakona, neophodno je podrobno ispitati: prvo, da li je smena zaista bila 

rezultat negativne kritike romana članice Saveta mađarske nacionalne manjine, zatim, da li je u toj 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  8 

 

situaciji vršen bilo kakav pritisak na glavnog urednika „Mađar So”, i na kraju, da li su upravni organi 

izdavača medija obavešteni o ovoj kadrovskoj promeni, a kao dodatno pitanje, da li su upravni organi 

uopšte formirani na način koji propisuju odredbe člana 16. stav 3. ZJIM (2/3 nezavisnih članova). Ako se 

utvrdi da su navodi nekadašnjeg urednika kulturne rubrike tačni, te da je bilo pritisaka na uređivačku 

politiku, radilo bi se o kršenju odredaba Zakona koje se odnose na uređivačku nezavisnost medija. Kako 

Zakon o javnom informisanju i medijima ne sadrži sankcije za kršenje pomenutih odredaba, nekadašnji 

urednik bi satisfakciju eventualno mogao da potraži u radnom sporu. S druge strane, mnogo veći problem 

je faktičko postojanje kažnjavanja bilo kakve kritike koja se odnosi na javne funkcionere u medijima (pa 

čak i ako se radi o „benignoj” stvari, poput prikaza knjige u Kulturnoj rubrici), što je još jedan nesumnjiv 

dokaz koliko su cenzura i autocenzura rasprostranjene pojave u našim medijima. 

 

1.4.  Gostovanje Zorana Panovića na RTS-u 

 

Tokom oktobra je održana Svečana sednica vladajuće Srpske napredne stranke (SNS), povodom 

sedmogodišnjice njenog osnivanja. Tim povodom je u emisiji „Dnevnik” javnog medijskog servisa RTS-a, 

kao gost-analitičar gostovao Zoran Panović, glavni i odgovorni urednik dnevnog lista „Danas”, koji je 

komentarisao odluku britanskog ambasadora Denisa Kifa da napusti sednicu nakon što je reditelj Emir 

Kusturica kritički govorio o ulozi Britanije u dešavanjima u Srbiji. Panović je istakao da je premijer 

Aleksandar Vučić režirao politički napad na ambasadora Velike Briatanije Denisa Kifa, te da je morao da 

zna šta će u svom govoru poručiti režiser Emir Kusturica. Ova ocena je izazvala reakciju vladajuće SNS, 

koja je neposredno posle gostovanja saopštila da su optužbe RTS-a i Panovića skandalozne, kao i to da 

Vučić nije i nikada neće kontrolisati govore svojih prijatelja i gostiju, i da će režije i predstave uvek ostaviti 

RTS-u i raznim Panovićima. 

 

Političke stranke, naročito kada se njihovi funkcioneri nalaze pod određenom vrstom kritike (makar i 

ovako bezazlene), često reaguju preburno i koriste, u najmanju ruku, neprimerene reči. Posebno je 

problematično u ovom slučaju to što se kritikuje Panović, koji je, kao urednik dnevnog lista, apsolutno 

kvalifikovan da daje svoje ocene javnih događaja, a i da nije, ima pravo da izrazi svoje mišljenje. S druge 

strane, pod udarom se našao i Javni servis i posredno njegova urednička politika, koja podrazumeva i 

pravo na izbor sagovornika u informativnim emisijama. Vladajuća stranka mora da bude svesna da je kao 

najveća stranka, čiji funkcioneri zauzimaju najviše državne funkcije, prirodni predmet interesovanja 

medija, koji nisu, i ne smeju da budu samo prosti prenosilac informacije (što su, nažalost, mnogi i bili 

tokom trajanja svečane skupštine). Ovo naročito važi za javni medijski servis koji finansiraju građani, koji 

čak i ima pojačanu obavezu (ne samo pravo) da ostvaruje istinito, blagovremeno, potpuno, nepristrasno i 

profesionalno informisanje građana i omogućavanje slobodnog formiranja i izražavanja mišljenja slušalaca 

i gledalaca na teritoriji Republike Srbije, autonomne pokrajine i lokalne samouprave (član 7. stav 1. tačka 1. 

Zakona o javnim medijskim servisima). U tom smislu, kritiku rada javnog servisa može da izrekne svako, 

ali politički subjekti moraju da budu jako oprezni, jer njihov stav ima veću težinu nego stav običnih 

građana.    



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  9 

 

2.  Sudska praksa  

 

2.1.  Nastavak saslušanja u slučaju Spiska „Srbmorzaca” 

 

U nastavku postupka koji se vodi povodom krivične prijave po osnovu člana 387. KZ protiv Pokreta 

„Naši”, a zbog objavljivanja spiska navodnih Srbomrzaca, koju je podnela RDP B92, saslušani su Veran 

Matić, odgovorni urednik informativnog programa RTV B92, glumac Nikola Đuričko, i urednica 

informativnog portala Peščanik Svetlana Lukić. Tom prilikom postupajući sud je pomenutima postavljao 

pitanja koja se odnose na to da li su se nakon objavljivanja spiska osećali ugroženo, budući da su i oni 

navedeni kao „Srbomrsci”. Đuričko i Lukićeva rekli su da se ne osećaju ugroženo zbog objavljivanja 

spornog teksta, dok je Matić tvrdio da se „oseća ugroženim, i to apsolutno”, objašnjavajući da tvrdnje u 

kojima se oslikava kao plaćenik, izdajnik i špijun za njega predstavljaju „nacrtanu metu na leđima”. 

Svetlana Lukić je istakla da je zbog konkretnog teksta niko nije ni napao, ni vređao, niti se zbog 

objavljivanja obraćala državnim organima, ali je dodala da su takvi tekstovi opasni za sve koji rade u 

Peščaniku, kao i to da je ona kao urednica tog portala dobijala pretnje i pre objavljivanja teksta. 

 

Podsećamo da se ovaj krivični postupak vodi po članu 387. KZ, za krivično delo rasna i druga 

diskriminacija, koji u stavu 2. propisuje da će se kaznom zatvora od šest meseci do pet godina kazniti lice 

koje vrši proganjanje organizacija ili pojedinaca zbog njihovog zalaganja za ravnopravnost ljudi, a u stavu 

4. da će se kaznom zatvora od tri meseca do tri godine kazniti onaj ko širi ili na drugi način učini javno 

dostupnim tekstove, slike ili svako drugo predstavljanje ideja ili teorija koje zagovaraju ili podstrekavaju 

mržnju, diskriminaciju ili nasilje, protiv bilo kojeg lica ili grupe lica, zasnovanih na rasi, boji kože, verskoj 

pripadnosti, nacionalnosti, etničkom poreklu ili nekom drugom ličnom svojstvu. U postupku je do sada 

saslušan veliki broj lica koji se nalazi na spisku, a suđenje će se nastaviti saslušanjem novinara Teofila 

Pančića, reditelja Gorčina Stojanovića, i Nebojše Krstića, nekadašnjeg savetnika Borisa Tadića. Činjenica 

da je među licima koja su na spisku veliki broj medijskih radnika koji su tokom 90-tih bili pod udarom 

vlasti Slobodana Miloševića baš zbog svog pisanja, još jedan je od pokazatelja kako se tretiraju oni koji 

izveštavaju drugačije od medijskog „mejnstrima”. Ovaj spisak nažalost nije nikakva izolovana pojava, 

nego upravo najbolji pokazatelj stanja medijskih sloboda u Srbiji.     

 

2.2.  Dragoljub Milanović protiv novinara Nikole Radišića i RDP B92 

 

Viši sud u Beogradu je u oktobru odbio tužbeni zahtev Dragoljuba Milanovića, bivšeg generalnog 

direktora RTS-a, kojim je tražio da Nikola Radišić, nekadašnji novinar B92, Veran Matić, glavni urednik 

informativnog programa B92 i RDP B92, zbog povrede prava ličnosti isplate iznos od 500.000 dinara 

solidarno. 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  10 

 

Povod za ovaj spor je bilo izveštavanje Radišića, iz novembra 2012. godine, o postupku koji se protiv 

Dragoljuba Milanovića vodi zbog navodne zloupotrebe prilikom dodele državnih stanova. Tom prilikom 

je najpre novinar u studiju najavio da se Dragoljub Milanović prvi put pojavio u javnosti nakon što je 

proveo 10 godina „iza rešetaka” jer je proglašen odgovornim za smrt 16 radnika RTS-a. Najavu su pratili 

snimci rušenja zgrade RTS-a tokom bombardovanja 1999. godine, a potom i izveštavanje Nikole Radišića 

sa lica mesta (ispred suda), gde je, između ostalog, misleći na Milanovića, rekao sledeće: „Da li je 

zaboravio ove scene nakon 10 godina zatvora, u kojem je bio jer je u bombardovanju RTS-a žrtvovao 16 

radnika? Na to pitanje nema odgovora, jer je nekadašnji direktor RTS-a Dragoljub Milanović odbio da 

odgovara na pitanja B92”. Dragoljub Milanović kao tužilac je tvrdio da je B92 na maliciozan, zlurad i 

nedozvoljeni način pokušala da ga „medijski osudi” za krivično delo koje nije učinio. Dakle, osnovna teza 

tužioca bila je da je B92 aludirao na drugo krivično delo koje on nije učinio. Podsećamo da je Dragoljub 

Milanović osuđen za teško delo protiv opšte sigurnosti iz nekadašnjeg člana 194. stav 2. KZ RS, zato što 

nije postupio po naređenju Savezne Vlade, usled čega je nastupila smrt 16 lica, radnika RTS-a.  

 

Viši sud je utvrdio da novinar korišćenjem reči „žrtvovanje” nije aludirao na izvršenje drugog krivičnog 

dela, te da, po mišljenju tog suda, nije preneo neistinitu informaciju. Naime, po oceni suda, novinar je 

korišćenjem ovih reči izneo „vrednosni sud koji nije podložan utvrđivanju istinitosti”, dodavši da je tuženi 

novinar „izneo vrednosni sud, zasnovan na istinitom činjeničnom osnovu”. Potom je citirana i osuđujuća 

presuda Okružnog suda u Beogradu, kojom je utvrđeno da je usled nečinjenja tužioca došlo do smrti 16 

lica, te je Sud zaključio da novinar, kao lice koje nije pravnik, nije dužno da zna biće krivičnog dela, te da 

je korišćenjem termina „žrtvovati” pokušao da izveštavanje približi „prosečnom gledaocu”. 

 

Ova presuda je jako značajna budući da potvrđuje stav da se „vrednosni sudovi” ne mogu dokazivati sa 

apsekta njihove istinitosti, ali i zbog toga što je na neki način priznala da novinar, kao lice koje izveštava 

javnost, ne mora strogo da se drži pravnih kategorija prilikom takvog izveštavanja, kao što su elementi 

bića krivičnog dela.        

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA 

 

1.  Zakon o javnom informisanju i medijima 

 

1.1. Projektno sufinansiranje  

 

Koalicija novinarskih i medijskih udruženja, koju čine Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM), 

Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV), Udruženje 

novinara Srbije (UNS), i Asocijacija lokalnih i nezavisnih medija Lokal pres, početkom oktobra je 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  11 

 

predstavila najbitnije nedostatke u dosadašnjoj implementaciji projektnog sufinansiranja. Predstavnici 

navedenih udruženja su naveli da čak jedna trećina opština u Srbiji nije raspisala konkurse za 

finansiranje medijskih sadržaja od javnog značaja, da su sredstva opredeljena za medije u lokalnim 

budžetima nedovoljna (nekad i ispod 1 %), da se najveći broj nepravilnosti odnosio na tekst konkursa u 

kom je ograničavano pravo učešća samo na određene medije (najčešće one koji su registrovani na 

teritoriji lokalne samouprave koja je raspisala konkurs), da ima brojnih nedoumica po pitanju javnog 

interesa, te da postoje primeri da se u komisijima koje odlučuju o raspodeli sredstava nalaze za to 

nekvalifikovana lica. 

 

Većina problema na koje su ukazali predstavnici Koalicije novinarskih i medijskih udruženja proističu iz 

nerazumevanja regulative i same suštine projektnog sufinansiranja. Brojne lokalne samouprave ne mogu 

da shvate da finansiranje ostvarivanja javnog interesa u oblasti javnog informisanja zavisi od kvaliteta 

projekta, odnosno programskog sadržaja. U tom smislu je potpuno nebitno da li medij ima 5, 10 ili 100 

zaposlenih, da li je sa sedištem u konretnoj opštini, ili koja je vrsta medija koja prenosi informaciju. 

Drugim rečima, kvalitet programskog sadržaja određuje podobnost projekta da ostvari javni interes, a ne 

forma u kojoj se ostvaruje. Takođe, treba shvatiti da projektno sufinansiranje nije nikakva zamena za 

direktno finansiranje iz opštinskog budžeta, već njegova potpuna negacija. Pored toga, treba napomenuti 

da se lokalne samouprave nisu odrekle starih navika i često „javni interes” poistovećuju sa „praćenjem 

rada organa lokalne samouprave”, što je samo jedan zanemarljiv segment javnog interesa, a ako 

podrazumeva apsolutno nekritičko izveštavanje o radu lokalnih organ vlasti, onda tu uopšte ni nema 

govora o javnom interesu. 

 

Član 17. ZJIM-a propisuje da Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne 

samouprave obezbeđuje iz budžeta deo sredstava za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog 

informisanja i raspoređuje ih na osnovu sprovedenih javnih konkursa i pojedinačnim davanjima, na 

osnovu principa o dodeli državne pomoći i zaštiti konkurencije, bez diskriminacije. U ovom članu su 

određeni temeljni principi dodele finansijskih sredstava medijima, i to: 

 obaveza državnih organa, organa teritorijalne autonomije i lokalne samouprave da opredele sredstva 

za finansiranje javnog interesa u oblasti javnog informisanja; 

 obaveza državnih organa da raspišu javni konkurs ili da manji deo sredstava raspodele pojedinačnim 

davanjima; 

 poštovanje pravila o kontroli državne pomoći i zaštite konkurencije; 

 obaveza nediskriminatornog tretmana.   

 

Rezultati praćenja dosadašnje implementacije zakona u ovoj oblasti pokazuju da su ovi temeljni principi 

u velikom broju slučajeva prekršeni. Očekivano neopredeljivanje sredstava za medije, smanjivanje iznosa 

tih sredstava na minimum i njihovo preusmeravanje za druge namene, posledica su nedorečene 

regulative koja je propisala obavezu dodele sredstava medijima a da nije navela ni koliki je minimalni 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  12 

 

iznos tih sredstava, a još više toga što za nepoštovanje ove obaveze nije predviđena sankcija, što je 

ostavilo maltene samo moralnu obavezu organa javne vlasti da poštuju pravila zakona.   

 

2.  Zakon o elektronskim medijima  

 

2.1.  Šta je političko oglašavanje? 

 

Sednica Svečane skupštine povodom 7 godina vladajuće Srpske napredne stranke (SNS) je, pored sukoba 

na relaciji SNS – RTS, pokrenula pitanje kako treba pratiti ovaj događaj. Naime, dve nacionalne televizije 

TV Pink i TV Happy i jedna gradska – Studio B su u direktnom prenosu emitovale kompletan tok ove 

sednice.  

 

Predsednik Saveta Regulatornog tela za elektronske medije Goran Karadžić je komentarisao ove direktne 

prenose i prvo izjavio da je REM do sada u sličnim situacijama pokretao postupke protiv emitera, kao i to 

da je zabranjena svaka politička kampanja i prenos događaja političkih partija u periodu van 

izborne kampanje - bilo da je plaćeni termin ili ne, te da REM može da izrekne mere opomene ili 

upozorenja, kao i da podnese prekršajne prijave protiv emitera. Nakon toga, Nezavisno udruženje 

novinara Srbije (NUNS) je podnelo prijavu REM-u u vezi sa kršenjem odredaba Zakona o elektronskim 

medijima, a potom je objavljeno da je Pravna služba Saveta REM-a pokrenula postupak za utvrđivanje 

eventualne odgovornosti televizija koje su direktno prenosile proslavu „rođendana” Srpske napredne 

stranke i na taj način prekršile Opšte obavezujuće uputstvo za ponašanje emitera – Kodeks emitera. Tom 

prilikom je Goran Karadžić izjavio da Kodeks ima zakonsku snagu, a da je u tom dokumentu navedeno da 

je van trajanja predizborne kampanje zabranjeno direktno ili indirektno reklamirati političke organizacije i 

oglašavati njihove skupove. Vrlo brzo nakon ovih najava REM je obavestio javnost da je Savet ovog tela 

utvrdio da je setom novih medijskih zakona prestalo da važi Opšte obavezujuće uputstvo za emitere i da 

stoga ne postoji osnov da se pokrene postupak za utvrđivanje odgovornosti televizija koje su direktno 

prenosile proslavu sedam godina od osnivanja Srpske napredne stranke. Goran Karadžić je ovaj put 

objasnio da stavovi članova Saveta nisu bili identični, ali da je preovladalo mišljenje da će ovakav stav 

važiti sve dok se ne donese novi Kodeks, a biće pozvani predstavnici novinarskih udruženja da učestvuju u 

njegovom pisanju. 

  

Ovaj slučaj je očigledan primer nesnalaženja Regulatornog tela za elektronske medije i njegovog 

skrivanja od odgovornosti iza navodnog nepostojanja pravnog osnova. Interesantno je da je u 

opravdanjima REM naveo čak i to da je Kodeks prestao da važi donošenjem Zakona o elektronskim 

medijima, što ne odgovara istini budući da sam ZEM u članu 115. stav 4. navodi da se do donošenja novih 

opštih akata primenjuju važeći opšti akti doneti na osnovu zakona koji prestaju da važe danom 

stupanja na snagu ovog zakona, osim odredaba tih akata koje su u suprotnosti sa ovim zakonom. To 

konkretno znači da Kodeks važi najmanje do momenta donošenja novog podzakonskog akta (uputstva ili 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  13 

 

pravilnika). Savet REM-a je nedavno doneo Pravilnik o obavezama pružalaca medijskih usluga tokom 

predizborne kampanje, koji bliže uređuje obaveze pružalaca medijske usluge propisane članom 47. stav 

1. tačka 5) Zakona o elektronskim medijima, a koji propisuje da je PMU dužan da poštuje zabranu 

političkog oglašavanja van predizborne kampanje, a u toku predizborne kampanje da registrovanim 

političkim strankama, koalicijama i kandidatima obezbedi zastupljenost bez diskriminacije. U ovoj 

odredbi se zapravo radi o dve obaveze: obavezi poštovanja zabrane političkog oglašavanja van 

predizborne kampanje, i obavezi nediskriminacije u medijskom pokrivanju izbornog procesa. Pomenutim 

pravilnikom je regulisana samo druga obaveza, a prva obaveza, o kojoj je u ovoj situaciji reč, i ne mora da 

se bliže razrađuje nijednim podzakonskim aktom jer je sama po sebi jasna. Pravilnik je ukinuo samo 

odeljak 12, ali ne i  odredbe dela 1. Uputstva koje se odnosi na opšte obaveze emitera, tačku 4) koja, 

između ostalog, predviđa da je zabranjeno političku propagandu maskirati bilo kojom vrstom 

programa, naročito informativnog ili programa političkih aktuelnosti. Postoji mogućnost da je 

citirana tačka Kodeksa prestala da važi drugim podzakonskim aktima, ali to nije vidljivo na sajtu REM-a 

koji i dalje u sekciji pravilnici prikazuje i Kodeks, a i najbitniji pravni pretraživači, poput Paragrafa, 

prikazuju da konkretna odredba i dalje važi. 

 

Ipak, čak i da odredbe Kodeksa ne važe, moguće je direktno primeniti odredbu člana 47. stav 1. tačka 5) 

ZEM-a. Oglašavanje po važećoj regulativi predstavlja obaveštavanje preko oglasnog sredstva kojim se 

preporučuje oglašivač, njegova aktivnost, proizvod, usluga ili druga preporuka sa ciljem da je primalac 

kome je upućena prihvati ili koristi (član 2. tačka 1) Zakona o oglašavanju). Ono što je trebalo utvrditi u 

konkretnoj situaciji je to da li se radi o političkom oglašavanju ili ne, što jeste komplikovano pitanje, ali 

nije nerešivo budući da je sam predsednik Saveta REM-a izjavio da je ovo telo reagovalo u sličnim 

situacijama veliki broj puta, te se može zaključiti da ono poseduje značajno iskustvo da „preseče” u ovom 

i sličnim slučajevima. Treba pomenuti i da su brojni drugi mediji izveštavali o ovom događaju budući da 

je bio „medijski interesantan”, posebno zato što su na njemu govorili predstavnici najviših državnih 

organa i što se očekivalo da će na tom skupu biti objavljena odluka o eventualnom raspisivanju vanrednih 

parlamentarnih izbora, za šta nesumnjivo postoji interes javnosti da zna, ali je većina njih informacije sa 

skupa objavila u formi izveštaja a ne putem prenosa celokupnog trajanja Svečane skupštine na kojoj je 

moglo biti brojnih promotivnih elemenata i afirmativnih stavova prema vladajućoj SNS. 

 

Iskustvo Regulatornog tela u ovoj oblasti i njegova osnovna funkcija – kontrola ispunjavanja zakonskih 

obaveza (u ovom slučaju zabrana političkog oglašavanja van predizborne kampanje) obavezivale su REM 

da reaguje, i to da najpre utvrdi da li je u prenosu skupštine bilo elemenata promocije (u smislu Zakona o 

oglašavanju) jedne političke stranke van predizborne kampanje, da je, ako je direktan prenos imao 

elemente oglasne poruke, prenosilac oglasne poruke (tri pružaoca medijske usluge televizije) emitovao 

takvu oglasnu poruku, kao i da u tom slučaju, na osnovu rezultata utvrđenog činjeničnog stanja, donese 

odluku kojom izriče ili ne izriče meru emiterima (što je inače najavljivao i sam predsednik Saveta REM-a). 

Nažalost, REM je umesto svega ovoga odabrao da se sakrije iza nepostojećih pravnih prepreka (navodno 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  14 

 

nepostojanje pravnog osnova i navodni prestanak važenja Kodeksa), i propustio da se izjasni oko veoma 

važnog pitanja za pravilnu implementaciju zakona.         

 

2.2.  Postupak izbora kandidata za članove Saveta Regulatornog tela za elektronske medije   

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi članovi skupštinskog Odbora za kulturu i informisanje pokrenuli 

su postupak za izbor 3 nova člana Saveta Regulatornog tela za elektronske medije. Trojici članova Saveta 

uskoro ističu mandati, i to: Goranu Pekoviću 16. decembra ove godine, a Goranu Karadžiću i mitropolitu 

zagrebačko-ljubljanskom Porfiriju Periću u februaru naredne godine. To znači da će pravo na predlaganje 

kandidata imati nadležni Odbor Skupštine AP Vojvodine, udruženja koja se bave slobodom izražavanja i 

zaštitom dece, i crkve i verske zajednice. 

 

Shodno članu 10. Zakona o elektronskim medijima, nadležna služba Narodne skupštine objavljuje javni 

poziv za predlaganje kandidata za člana Saveta šest meseci pre prestanka mandata člana Saveta, odnosno 

najkasnije 15 dana od prestanka mandata usled smrti člana Saveta, razrešenjem iz razloga predviđenih 

ovim zakonom, podnošenjem ostavke Narodnoj skupštini u pismenoj formi. Ovlašćeni predlagači 

podnose potom nadležnoj službi Narodne skupštine obrazloženi predlog dva kandidata za člana Saveta u 

roku od 15 dana od dana objavljivanja javnog poziva, a nakon toga, nadležna služba Skupštine objavljuje 

listu kandidata, organizuje javni razgovor sa kandidatima i nakon održanih razgovora, izbor članova sa 

liste stavlja na dnevni red prve naredne sednice Skupštine  (član 11. ZEM).       

 

Ono što je evidentno jeste to da nadležni odbor Skupštine već u prvom koraku nije ispoštovao rok za 

objavljivanje javnog poziva budući da to nije uradio 6 meseci pre isteka mandata. Ostaje da se vidi da li će 

ostali rokovi biti ispoštovani, što ne zavisi samo od nadležnog odbora, nego i od aktivnosti i ažurnosti 

ovlašćenih predlagača.   

 

2.3.  Umrežavanje medijskih usluga 

 

Zakon o elektronskim medijima, za razliku od Zakona o radiodifuziji koji je prestao da važi, ne predviđa 

nikakva ograničenja i uslove za umrežavanje medijskih usluga više pružalaca medijske usluge, što je 

omogućilo lokalnim emiterima da umrežavaju svoje programe. Mogućnost je iskoristilo 11 lokalnih 

televizija koje su formirale „Novu mrežu Srbije”, kao i 30-ak radio stanica sa teritorije Srbije, predvođene 

beogradskim Naksi radiom, koje su formirale mrežu Naxi Nacional. Televizije u okviru „Nove mreže 

Srbije” će emitovati 4-časovni zajednički program u periodu „prajm tajma”, od 19-23 h, koji će, bar po 

najavama predstavnika Mreže, obuhvatiti većinu sadržaja (informativni, zabavni, serijski, dokumentarni i 

naučni).  Okosnicu programa Radio mreže Naxi Nacional će, po najavama predstavnika ove mreže, činiti 

emisije Naxi radija, informativni i zabavno-muzički program.   



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  15 

 

Umrežavanje je u ovakvom stanju tržišta elektronskih medija, po svemu sudeći, pozitivna pojava, ali 

dugoročne efekte na medijsku scenu treba procenjivati sa aspekta toga koliko su ovakve inicijative 

donele pomaka u kvalitetu programskog sadržaja, jer ako kvalitet sadržaja nije na adekvatnom nivou, 

dobićemo samo tehničko umrežavanje, koje samim gledaocima, odnosno slušaocima ne znači mnogo. 

 

3.  Zakon  o javnim medijskim servisima 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi oba javna servisa su sprovela javne rasprave o svojim 

programskim sadržajima. Treba napomenuti da se radi o gestu koji treba pozdraviti budući da je u 

pitanju početni korak ka „otvaranju” javnih servisa prema građanima. Ipak, održavanje javnih rasprava je 

samo jedan od aspekata transparentnosti rada javnih servisa, i u narednom periodu bi građani morali da 

budu upoznati i sa poslovanjem ovih medijskih kuća i stanjem njihovih finansija. Takođe, sam Programski 

savet mora da bude mnogo aktivniji, te ne sme da svoju ulogu svede na prostog „sprovoditelja” javnih 

rasprava, već treba da postane istinski kanal komunikacije i posrednik između javnosti i menadžmenta 

javnih servisa.  

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi nije bilo značajnih aktivnosti u pogledu usvajanja zakona bitnih 

za medijsku scenu, osim što su predstavnici Ministarstva turizma, trgovine i telekomunikacija najavili da 

će se Nacrt zakona o oglašavanju, o kom smo pisali u prethodnim izveštajima, uskoro naći na dnevnom 

redu Narodne skupštine.   

        

 

IV  MONITORING RADA NADLEŽNIH TELA, ORGANA I  ORGANIZACIJA 

 

REGULATORNA TELA  

 

4.1.  Regulatorno telo za elektronske medije (REM)  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi Regulatorno telo za elektronske medije je izreklo meru 

upozorenja nacionalnoj televiziji TV Happy, ali ovaj put ne zbog kršenja pravila u rijaliti programu 

„Parovi”, već zbog pozivanja gledalaca putem kajrona, emitovanog u okviru tog sadržaja, da dostave 

saznanja o „kriminalnim radnjama sudije privrednog suda u Pančevu i njenog supruga”, čime su prekršili 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  16 

 

brojne odredbe Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja 

medijskih usluga.  

 

TV Happy je tokom 2. i 3. oktobra ceo dan putem kajrona pozivala gledaoce iz Pančeva da dostave 

saznanja o „kriminalnim radnjama” predsednice Privrednog suda u Pančevu Sperance Jančić, i njenog 

supruga Aleksandra. Nekoliko dana posle emitovanja spornih poruka oglasio se i Kolegijum Privrednog 

suda u Pančevu, koji je u saopštenju istakao da je postupak TV Happy direktan napad na koleginicu, njenu 

porodicu, ali i na sve nosioce pravosudnih funkcija, podsećajući da je nezavisnost sudstva vrednost 

zaštićena Ustavom i Zakonom, navodeći da niko u medijima ne sme da se oglasi krivim pre pravosnažne 

odluke suda, uz naglašavanje da se protiv predsednice Privrednog suda Sperance Jančić ne vodi nijedan 

krivični, prekršajni, disciplinski ili drugi postupak. Kolegijum Suda je, na osnovu drugih objava TV Happy, 

saopštio da su napadi na Sud verovatno rezultat nezadovoljstva presudom, koju je u sporu između d.o.o 

„VIACOM TIM” iz Beograda i Luke „Dunav” (sa kojom se povezuje vlasnik TV Happy Predrag Ranković) 

donela upravo Speranca Jančić. 

 

Odluka Regulatornog tela za elektronske medije još nije dostupna javnosti, ali može se pretpostaviti koje 

odredbe ZEM-a i Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga bi mogle da budu 

povređene. Pre svega, član 50. stav 1. ZEM navodi da se medijska usluga pruža na način kojim se poštuju 

ljudska prava a naročito dostojanstvo ličnosti. Pomenuti pravilnik razrađuje ove odredbe, propisujući da je 

pružalac medijske usluge (PMU) dužan da prilikom proizvodnje i emitovanja programskih sadržaja 

poštuje ljudska prava korisnika medijskih usluga, učesnika u programu ili lica na koje se odnosi 

objavljena informacija, a koja su zajemčena Ustavom Republike Srbije i potvrđenim međunarodnim 

aktima koji uređuju oblast ljudskih prava (član 2. Pravilnika). PMU ima brojne obaveze koje se odnose na 

objektivnost informisanja, pa je, između ostalog, dužan da posebno označi interesnu povezanost 

pružaoca medijske usluge i lica na koje se odnosi objavljena informacija (član 7. stav 4. Pravilnika), 

a sve zbog toga da bi gledaoci ili slušaoci mogli da steknu sliku o objektivnosti konkretne informacije. 

PMU ima i druge obaveze u pogledu poštovanja ljudskih prava, pa je tako dužan i da poštuje pravilo 

druge strane (član 8. Pravilnika), pravo na privatnost lica na koje se informacija odnosi (član 28. 

Pravilnika), kao i pravo na pretpostavku nevinosti (član 29. Pravilnika).  

 

U konkretnom slučaju, objavljene su teške kvalifikacije na račun sudije Privrednog suda i njenog supruga, 

koje su nastupile neposredno posle presude u slučaju za čiji je ishod vlasnik Happy TV bio interesno 

povezan, a za to je korišćena gledanost rijaliti programa „Parovi”. Prilikom donošenja odluke, REM je 

najverovatnije utvrdio da su prekršene citirane odredbe Pravilnika, te je izrekao još jednu meru 

upozorenja Happy TV koja je postala svojevrsni „kolekcionar” mera koje izriče Regulatorno telo. Nažalost, 

mere izgleda ne utiču na medij da prestane sa kršenjem zakona i podzakonskih akata koji uređuju 

obaveze pružalaca medijskih usluga. 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  17 

 

SAMOREGULATORNO TELO 

 

4.2.  Savet za štampu i Poverenica za zaštitu ravnopravnosti 

 

U relativno kratkom periodu, tokom oktobra se pred različitim telima raspravljalo o diskriminaciji u 

medijima. Najpre je Komisija Saveta za štampu, sredinom oktobra, postupajući po žalbi NVO Praksis, 

utvrdila da je dnevni list „Informer” povredio Kodeks novinara Srbije objavljivanjem teksta: „Pažnja! Sa 

migrantima stiže malarija, dečja paraliza i ptičji grip!”, koji je ovaj dnevni list objavio 1. jula. Zatim je i 

Poverenica za zaštitu ravnopravnosti, povodom istog teksta, krajem oktobra utvrdila da nema povrede 

prava prema Zakonu o zabrani diskriminacije. 

 

Iako su drugačiji osnovi za postupanje samoregulatornog i regulatornog tela, u oba slučaja je trebalo 

utvrditi da li je pisanjem „Informera” došlo do diskriminacije. Izgleda da je sud struke u ovom slučaju bio 

„oštriji” nego država, budući da je Komisija Saveta za štampu utvrdila da je „Informer”, pored kršenja 

odredaba Kodeksa koje se odnose na istinitost oglašavanja (obaveza novinara i urednika da prave jasnu 

razliku između činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja) i odnosa prema izvorima 

informisanja (po kojoj novinar ne sme među ljude unositi neopravdan strah), prekršio i pravilo koje se 

odnosi na novinarsku pažnju, po kom novinar mora biti svestan opasnosti od diskriminacije koju mogu 

da šire mediji i treba da učini sve da izbegne diskriminaciju zasnovanu, između ostalog, na rasi, polu, 

starosti, seksualnom opredeljenju, jeziku, veri, političkom i drugom mišljenju, nacionalnom ili 

društvenom poreklu. S druge strane, Poverenica za zaštitu ravnopravnosti je utvrdila da „autor/ka teksta 

prenosi citirane izjave, odnosno mišljenja i zapažanja epidemiologa i da stoga odgovornost 

novinara/urednika za izjave koje je dalo neko drugo lice nije opravdana…”, a zanimljivo je da se 

Poverenica poziva i na standarde Evropskog suda za ljudska prava u pogledu toga da ograničenje slobode 

izražavanja ne sme da bude takvo da „obeshrabri otvorenu raspravu o stvarima od javnog interesa”. 

 

Sloboda izražavanja, kao što smo mnogo puta istakli, može se ograničiti ako je mera ograničenja 

propisana zakonom, ako je neophodna u demokratskom društvu radi zaštite opravdanih interesa tog 

društva (kao što je zaštita prava i ugleda drugih lica), uz srazmernost mere ograničenja i cilja koji ta mera 

želi da postigne. Diskriminacija po definiciji iz Zakona predstavlja svako neopravdano pravljenje 

razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje 

prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i na članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na 

otvoren ili prikriven način, a koje se zasniva na stvarnim ili pretpostavljenim ličnim svojstvima (član 

2. Zakona o zabrani diskriminacije). Zakon o javnom informisanju i medijima u članu 75. propisuje 

zabranu govora mržnje kao podsticanje diskriminacije, mržnje ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog 

njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili 

drugog ličnog svojstva, putem objavljivanja ideja, mišljenja, odnosno informacija. Tako se i medijski 

zakoni izjašnjavaju o ograničenju slobode izražavanja radi zaštite legitimnog interesa zabrane 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  18 

 

diskriminacije određenih grupa zbog pripadnosti toj konkretnoj grupi. Treba napomenuti da za 

Poverenicu nije trebalo da bude relevantno to da li je mišljenje preneto, nego da li je pomenutim tekstom 

došlo do akta diskriminacije kao nedozvoljenog pravljenja razlike, posebno zbog toga što je već sam 

naslov povezao jednu jako heterogenu grupu, u kojoj se nalaze ljudi sa Bliskog istoka, iz Avganistana, iz 

Afrike i drugih oblasti zahvaćenih ratom ili ekonomskim problemima. Zato se čini da je Savet za štampu 

pravilno odlučio kada je sa aspekta struke osudio ovakvo pisanje.  

    

 

V PROCES PRIVATIZACIJE 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi privodi se kraju postupak privatizacije. Pojedini mediji nisu našli 

novog vlasnika ni posle održanog drugog kruga javne aukcije. Budući da nije realno da se održi treći krug 

aukcije, za te medije će se najpre pokušati sa privatizacijom putem podele besplatnih akcija, a ako podela 

besplatnih akcija ne uspe, doći će i do prestanka rada tih medija i brisanja iz Registra.  

 

Najviše nedoumica ima oko statusa JP Tanjug, budući da se u periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi nije 

pominjala mogućnost privatizacije putem besplatne podele akcija. Više informacija o sudbini Tanjuga će 

verovatno biti dostupno nakon što istekne 31. oktobar, kao poslednji rok za prodaju medija prodajom 

kapitala na aukciji.   

 

 

VI ZAKLJUČAK 

 

U čak dva slučaja u oktobru, u kojima je došlo do ometanja novinara u njihovom poslu, bila je uključena 

komunalna policija. Prvo je ekipa Istinomera, dok je na savskom šetalištu pokušavala da snimi intervju sa 

Dobricom Veselinovićem, aktivistom pokreta „Ne davimo Beograd”,  legitimisana, a zatim i udaljena sa 

šetališta, uz obrazloženje da se nalazi u zoni u kojoj se izvode radovi, iako gradilište nije bilo obeleženo. 

Epilog rasprave između komunalnih policajaca i ekipe Istinomera su dve prekršajne prijave, podnete za 

navodno ometanje, odnosno sprečavanje Komunalne policije u obavljanju svojih poslova. U drugom, 

drastičnijem slučaju, novinarima Krika su lica u pratnji gradonačelnika Beograda Siniše Malog oduzela 

fotoaparat i mobilni telefon na kojima su bili snimci pokušaja da se od gradonačelnika dobije izjava. 

Snimci su obrisani, a kasnije se ispostavilo da su među licima u pratnji bili načelnik Komunalne policije 

Nikola Ristić i njegov zamenik Darko Vujisić. Mreža Krik tvrdi da su upravo oni učestvovali u oduzimanju 

opreme i brisanju snimaka.   

 

Posle duže vremena, u praksi se postavilo i pitanje prava novinara na zaštitu izvora informacija. Naime, 

članom 52. Zakona o javnom informisanju propisano je da novinar nije dužan da otkrije izvor informacije, 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  19 

 

osim podataka koji se odnose na krivično delo, odnosno učinioca krivičnog dela za koje je kao kazna 

propisan zatvor u trajanju od najmanje pet godina, ako se podaci za to krivično delo ne mogu pribaviti na 

drugi način. Danilo Redžepović, urednik informativnog portala Teleprompter saslušavan je povodom 

objavljivanja transkripta prisluškivanog telefonskog razgovora između Bojana Pajtića, predsednika 

Pokrajinske vlade i predsednika opozicione DS, i Lidije Udovički, sestre ministarke za državnu upravu 

Kori Udovički, a oko navodnog slučaja korupcije u Elektromrežama Srbije (EMS). U objavljenom 

transkriptu, između ostalog, pominje se da je direktor EMS Nikola Petrović tražio „reket” od dva miliona 

evra od kompanije u kojoj je pomenuta Lidija Udovički radila, a sve da bi tu kompaniju priključili na 

mrežu EMS-a. Po navodima Redžepovića, policija, a potom i tužilac za visokotehnološki kriminal nekoliko 

puta su od njega zahtevali da im otkrije svoj izvor, što on nije želeo da učini, pozivajući se na zaštitu 

novinarskog izvora. U tekstu koji je Danilo Redžepović objavio na portalu koji uređuje, on tvrdi da je javni 

tužilac pokušao da „ospori činjenicu da je teleprompter.rs medij” iz razloga što portal nije upisan u 

Registar medija koji vodi Agencija za privredne registre, a zatim i da su inspektori i tužilac pokušali da 

ospore i činjenicu da je Redžepović novinar, tražeći da takvo svojstvo dokaže. Istražni organi, navodno, 

na kraju su konstatovali da Redžepović nije novinar, jer teleprompter.rs nije medij, a da sam Redžepović 

nije novinar budući da nije član nijednog novinarskog udruženja. Nesporno je da član 30. stav 2. Zakona o 

javnom informisanju i medijima propisuje da mediji, u smislu zakona, nisu samostalne elektronske 

publikacije, poput blogova, veb-prezentacija i sličnih elektronskih prezentacija, osim ako su registrovane 

u Registru medija. Međutim, polazeći od ustavnog jemstva slobode udruživanja, kojim se osim slobode 

udruživanja, jemči i pravo da se ostane izvan svakog udruženja, apsolutno je neprihvatljivo da se na bazi 

nečijeg članstva ili odsustva članstva u profesionalnom udruženju izvode dokazi o tome da li je neko lice 

novinar ili ne. Ako su istražni organi zaista zauzeli stav da se pravom na zaštitu izvora informacija štite 

samo novinari registrovanih medija i samo novinari-članovi novinarskih udruženja, onda bi pravo na 

zaštitu izvora informacija bilo neprihvatljivo suženo. 

 

U izveštaju se bavimo i netransparentnom smenom urednika kulturne rubrike u dnevnom listu „Magyar 

Szo”. Urednik kulturne rubrike Ferenc Kontra optužio je glavnu urednicu tog lista Martu Varju da ga je 

smenila zbog objavljene negativne književne kritike romana autorke koja je članica Nacionalnog saveta 

mađarske nacionalne manjine. Kako je izdavač „Magyar Szoa” u isključivom vlasništvu Nacionalnog 

saveta mađarske nacionalne manjine u Srbiji, koji se finansira pretežno iz budžetskih sredstava, to se 

posebno postavlja i pitanje obezbeđivanja uređivačke autonomije budžetski finansiranih medija. U 

izveštaju podsećamo da Zakon o javnom informisanju i medijima ovlašćuje nacionalne savete nacionalnih 

manjina da osnivaju ustanove i privredna društva radi ostvarivanja prava na javno informisanje na jeziku 

nacionalne manjine, odnosno fondacije radi ostvarivanja opštekorisnog cilja unapređenja javnog 

informisanja na jeziku nacionalne manjine, ali ih i obavezuje da u Akt o osnivanju privrednog društva 

koje je izdavač, način izbora i imenovanja organa upravljanja i odgovornog urednika medija urede na 

način koji obezbeđuje punu uređivačku nazavisnost, odnosno da obezbede da dve trećine članova organa 

upravljanja privrednog društva izdavača medija čine nezavisni članovi. Pitanje koje se ovde postavlja je 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  20 

 

da li je u slučaju „Magyar Szoa” to i urađeno, odnosno da li su minimalne sistemske garancije uređivačke 

nazavisnosti ispoštovane.  

 

U delu izveštaja koji se bavi sudskom praksom u medijskim sporovima posebno ističemo odluku Višeg 

suda u Beogradu koji je u oktobru odbio tužbeni zahtev Dragoljuba Milanovića, bivšeg generalnog 

direktora RTS-a, kojim je tražio da mu Nikola Radišić, nekadašnji novinar B92, i Veran Matić, glavni 

urednik informativnog programa B92 i RDP B92, zbog povrede prava ličnosti isplate iznos od 500.000 

dinara solidarno. Povod za ovaj spor je bilo izveštavanje Radišića, iz novembra 2012. godine, o postupku 

koji se protiv Dragoljuba Milanovića vodi zbog navodne zloupotrebe prilikom dodele državnih stanova. 

Tom prilikom je najpre novinar u studiju najavio da se Dragoljub Milanović prvi put pojavio u javnosti 

nakon što je proveo 10 godina „iza rešetaka” jer je proglašen odgovornim za smrt 16 radnika RTS-a. 

Najavu su pratili snimci rušenja zgrade RTS-a tokom bombardovanja 1999. godine, a potom i 

izveštavanje Radišića sa lica mesta (ispred suda), gde je, između ostalog, govoreći o Milanoviću, rekao 

sledeće: „Da li je zaboravio ove scene nakon 10 godina zatvora u kojem je bio jer je u bombardovanju RTS-a 

žrtvovao 16 radnika? Na to pitanje nema odgovora, jer je nekadašnji direktor RTS-a Dragoljub Milanović 

odbio da odgovara na pitanja B92”. Milanović je u tužbi tvrdio da je B92 na maliciozan, zlurad i 

nedozvoljeni način pokušao da ga „medijski osudi” za krivično delo koje nije učinio. Podsećamo, Dragoljub 

Milanović je osuđen za teško delo protiv opšte sigurnosti iz nekadašnjeg člana 194. stav 2. KZ RS, zato što 

nije postupio po naređenju Savezne Vlade, usled čega je nastupila smrt 16 lica, radnika RTS-a. Viši sud je 

utvrdio da novinar, korišćenjem reči „žrtvovanje”, nije aludirao na izvršenje drugog krivičnog dela, te da 

nije preneo neistinitu informaciju. Po oceni suda, novinar je izneo „vrednosni sud koji nije podložan 

utvrđivanju istinitosti”, pri čemu je takav „vrednosni sud  zasnovan na istinitom činjeničnom osnovu”. 

Potom je sud zaključio da novinar, kao lice koje nije pravnik, nije dužan da zna biće krivičnog dela, te da u 

činjenici da je korišćenjem termina „žrtvovati” pokušao da izveštavanje približi „prosečnom gledaocu”, ne 

postoji ništa sporno. Ova presuda je značajna ne samo zato što potvrđuje stav da se „vrednosni sudovi” ne 

mogu dokazivati već i zbog toga što je priznala da novinar nije dužan da se strogo drži pravnih kategorija 

prilikom izveštavanja, niti da svaki put kada se poziva na krivične presude precizno citira elemente bića 

krivičnog dela za koje je konkretna krivična presuda izrečena. 

 

U delu izveštaja koji se bavi monitoringom implementacije postojećih propisa bavimo se projektnim 

sufinansiranjem. Koalicija novinarskih i medijskih udruženja, koju čine ANEM, NUNS, UNS, NDNV i Lokal 

pres, predstavila je početkom oktobra najbitnije uočene nedostatke u dosadašnjoj praksi u primeni 

odredaba Zakona o javnom informisanju i medijima koje se odnose na projektno sufinansiranje. Po 

nalazima Koalicije, čak jedna trećina opština u Srbiji nije raspisala konkurse za finansiranje medijskih 

sadržaja od javnog značaja, sredstva opredeljena za medije u lokalnim budžetima su nedovoljna, a najveći 

broj nepravilnosti na raspisanim konkursima ogledao se u tome da su uslovima konkursa diskriminisani 

pojedini mediji, najčešće oni koji su registrovani van teritorije lokalne samouprave koja je raspisala 

konkurs. Posebno je ukazano na brojne nedoumice po pitanju shvatanja javnog interesa, kao i da postoje 

primeri da se u komisijima koje odlučuju o raspodeli sredstava nalaze za to nekvalifikovana lica. Čini se 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  21 

 

da u brojnim lokalnim samoupravama i dalje nije shvaćeno da projektno sufinansiranje nije nikakva 

zamena za direktno finansiranje iz opštinskog budžeta, već njegova potpuna negacija, te da javni interes 

ne može biti poistovećen sa „praćenjem rada organa lokalne samouprave”, a posebno ne ako to 

podrazumeva apsolutno nekritičko izveštavanje o radu lokalnih organa vlasti. Zaključak Koalicije je da su 

neopredeljivanje sredstava za medije, smanjivanje iznosa tih sredstava na minimum i njihovo 

preusmeravanje za druge namene, posledica nedorečene regulative, a posebno odsustva sankcija za 

nepoštovanje Zakona.  

 

U odnosu na elektronske medije, dve su teme posebno interesantne. Prva se tiče političke promocije van  

predizborne kampanje, u kontekstu direktnog prenosa obeležavanja godišnjice osnivanja vladajuće 

Srpske napredne stranke (SNS). Dve nacionalne televizije TV Pink i TV Happy i jedna regionalna Studio B, 

u direktnom prenosu emitovale su kompletan tok ovog događaja. Iz Regulatornog tela za elektronske 

medije prvo je saopšteno da je to telo, do sada, u sličnim situacijama pokretalo postupke protiv emitera, 

da bi zatim bilo rečeno da je setom novih medijskih zakona prestalo da važi Opšte obavezujuće uputstvo za 

emitere i da u konkretnom slučaju ove tri televizije više ne postoji osnov da se pokrene postupak za 

utvrđivanje odgovornosti. Ono što u konkretnoj stvari nije jasno jeste pitanje kako je Kodeks ponašanja, 

odnosno Opšte obavezujuće uputstvo za emitere doneto po starom Zakonu o radiodifuziji, prestao da važi 

ako Zakon o elektronskim medijima već kaže da se akti doneti na osnovu zakona koji prestaju da važe 

primenjuju do donošenja novih, osim odredaba tih akata koje su u suprotnosti sa novim zakonom. U 

konkretnom slučaju, Regulatorno telo moralo je da se upusti u razmatranje da li se u konkretnom slučaju 

radilo o političkom oglašavanju ili izveštavanju o nesporno medijski interesantnom događaju. Kakvu god 

da je odluku Regulatorno telo po tom pitanju donelo, ona bi bila bolja od onoga za šta se ovo telo na kraju 

opredelilo – da ne odlučuje o pitanjima za koja je definitivno nadležno, a da svoje neodlučivanje pri tom 

pravda nepostojanjem podzakonskog akta za čije donošenje je takođe samo bilo zaduženo. Ovakvim 

odlukama Regulatorno telo za elektronske medije definitivno neće izgraditi kredibilitet i autoritet koji 

mu je za vršenje njegovih nadležnosti nesumnjivo neophodan. 

 

Druga tema kojom se bavimo su kajroni kojima su gledaoci u programu Nacionalne televizije Happy 

pozivani da tom mediju dostave saznanja o „kriminalnim radnjama sudije Privrednog suda u Pančevu 

Sperance Jančić, i njenog supruga Aleksandra”. Kajroni su, tokom tri dana, emitovani više od dve stotine 

puta. Kolegijum Privrednog suda u Pančevu je, na osnovu drugih objava TV Happy, saopštio da su napadi 

na sudiju verovatno rezultat nezadovoljstva presudom koju je u sporu između „VIACOM TIM“d.o.o. iz 

Beograda i Luke „Dunav“, sa kojom se povezuje vlasnik TV Happy Predrag Ranković, donela upravo 

Speranca Jančić. Navedeni slučaj je jedan od najdrastičnijih slučajeva medijske hajke u Srbiji, pri tom 

medijske hajke na nosioca pravosudne funkcije. Podsećamo, autoritet pravosuđa je jedan od legitimnih 

interesa radi čije zaštite, i po Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima, države mogu ograničiti slobodu 

izražavanja. U tom smislu, čini se da je izrečena mera upozorenja Regulatornog tela za elektronske medije 

apsolutno neadekvatna sankcija. Po samom Zakonu, upozorenje se izriče pružaocu medijske usluge koji 

izvrši tešku povredu obaveza propisanih Zakonom. Zakon prepoznaje i naročito teške povrede 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 65, za oktobar 2015.  22 

 

propisanih obaveza, za koje se može izreći i stroža mera, konkretno privremena zabrana objavljivanja 

programskog sadržaja, u trajanju do 30 dana. Ostaje nejasno šta bi Regulatorno telo za elektronske 

medije smatralo naročito teškom povredom propisanih obaveza ako više od dve stotine emitovanja 

kajrona u kome se, bez ikakvog osnova, navodi da sudija, predsednica Privrednog suda u Pančevu, i njen 

suprug „kontinuirano sprovode organizovane kriminalne radnje”, to nije. Postavlja se i pitanje kakvu 

zaštitu od medijskog progona bi mogao da očekuje običan građanin ako je zaštita koju dobije nosilac 

visoke pravosudne funkcije ovakva. 

 

Činjenica da u Srbiji, u XXI veku, možete praktično nekažnjeno sudiju Privrednog suda nazvati 

kriminalcem više od dvesta puta (da budemo precizniji, 234 puta), zapravo sama za sebe, bolje od bilo 

kakvog zaključka, govori o tome kakva nam je regulacija u medijskom sektoru. Žalosna. U ovom slučaju, 

ako je verovati saopštenju Kolegijuma Privrednog suda u Pančevu, vlasnik zloupotrebljava medij zarad 

obračuna sa sudijom čija mu odluka u predmetu, za koji je lično zainteresovan, ne odgovara. Nema 

razloga da sumnjamo da bi delotvorna regulacija, kada bi je bilo, bila dovoljna da ubedi medijskog 

vlasnika da je takvo ponašanje nedopustivo. Pitanje koje se postavlja je to zašto regulacija nije 

delotvorna. Jedan od odgovora mogao bi se naći u činjenici da je od devet mesta u Savetu Regulatornog 

tela trenutno popunjeno samo osam, a da mandati još četvoro članova Saveta ističu u periodu od 

narednih nekoliko meseci. Moguće je da se u situaciji u kojoj postojeći skupštinski saziv može, u roku od 

samo nekoliko meseci, da kreira novu većinu u Savetu, postojeći sastav Saveta ne oseća dovoljno 

sigurnim da bi izricao rigoroznije mere. Ako je ovo u pitanju, onda je jasno koliko je odustajanje od 

kaskadnih mandata, kojima bi se po trećina članova Saveta birala na svake dve godine, a što je bilo 

inicijalno rešenje iz Zakona o radiodifuziji iz 2002. godine, bilo pogrešno. Čini se očiglednim da su 

vraćanje na taj model, ali i druge mere koje bi mogle da doprinosu jačanju Regulatornog tela, njegovoj 

konsolidaciji, pa posledično i delotvornijoj regulaciji, neophodne. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Izradu ovog Izvestaja podržala je Švajcarska kancelarija za saradnju, kroz Fond Malih projekata, ali stavovi izneti u njemu nisu 
nužno i stavovi Švajcarske kancelarije za saradnju, već pripadaju isključivo autorima Izveštaja.  


